Elevens digitala lärstig, åk 3 - 6 (Trollkarl)

Oppijan digipolku 3,-6. luokilla

Praktiska färdigheter

  • Jag kan välja ut ändamålsenliga metoder och verktyg för olika uppgifter. 4
  • Jag kan producera text med hjälp av ett textbehandlings-program och ändra textens utseende.
  • Jag känner till olika kortkommandon, t.ex. om jag vill kopiera, klippa ut eller klistra in innehåll. 5
  • Jag kan skapa filer och mappar samt namnge, dela och hitta dem senare.
  • Jag har båda händerna på tangentbordet när jag skriver.
  • Jag kan använda mig av digitala kartor och positionsdata.
  • Jag kan skapa program med flera kommandon på ett grafiskt programmeringsspråk.
  • Jag kan använda e-post och utskriftsfunktionen.
  • Jag kan logga in i Wilma och använda olika funktioner i det, såsom att skriva meddelanden samt kontrollera läxor och datum för prov.
Oppijan digipolku, 3.-6. luokat, Käytännön taidot

Ansvarsfull och trygg användning

  • Jag kan skapa säkra lösenord och förvara dem tryggt. 6
  • Jag kan välja vem jag är i växelverkan med i digitala miljöer.
  • Jag förstår att jag är ansvarig för hur jag kommunicerar i digitala miljöer.
  • Jag kan ta reda på om jag kan använda eller publicera innehåll som någon annan skapat. 7
  • Jag förstår vad upphovsrätt och datasekretess innebär.
  • Jag kan hålla pauser och begränsa arbetet i digitala miljöer.
  • Jag väljer en ergonomisk och ändamålsenlig arbetsställning.
Oppijan digipolku, 3.-6. luokat, Vastuullinen ja turvallinen käyttö

Tillämpande, undersökande och kreativa arbetssätt

  • Jag tränar digital informationssökning och källangivelser.
  • Jag tränar på att kritiskt bedöma information. 8
  • Jag kan berätta genom att kombinera bild, text, video och ljud.
  • Jag kan producera information i sociala nätverk 9 och förstår hur olika wiki-plattformar fungerar.
  • Jag tränar kamratbedömning i digitala lärmiljöer.
  • Jag tränar tolkning och bedömning av medier och lär mig tolka de sociala mediernas sätt att kommunicera.
  • Jag använder digitala portfolion vid dokumentering och bedömning av min egen inlärning.
  • Jag deltar i diskussioner och påverkar i skolans digitala miljöer.
  • Jag tränar växelverkan i olika digitala miljöer. 10
Oppijan digipolku, 3.-6. luokat, Soveltava ja tutkiva työskentely

Fotnoter

4 Eleven kan välja om hen vill göra uppgiften med en dator eller en mobil apparat.

5 Det är lätt för mig att använda olika kommandon, såsom Ctrl + C för att kopiera och Ctrl + V för att klistra in.

6 Lösenord skapas med hjälp av enkla minnesregler.

7 Integritet och upphovsrätt diskuteras.

8 Informationskällan kan vara en skriven text, bild, video och/eller ljud.

9 Eleverna kan exempelvis bearbeta ett gemensamt dokument.

10 Eleven kan exempelvis dela sin digitala portfolio med sin vårdnadshavare.