Pedagogiska mål
Läro- och liknande planer
Fostran, undervisning och utbildning baseras på planer som utarbetats utifrån nationella grunder:
- Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors (2019)
- Läroplan för förskoleundervisningen i Helsingfors (2016)
- Läroplan för den grundläggande utbildningen i Helsingfors (2016)
- Läroplan för gymnasieutbildningen i Helsingfors (2016)
- Läroplan för Helsingfors Arbis (2013)
Stadsstrategi och bindande mål
All verksamhet styrs också av Helsingfors stadsstrategi 2017-2021 och relaterade strategiska flaggskeppsprojekt
- Projekt för att minska ojämlikhet och barns/ungas marginalisering
- Projektet välfärds- och hälsofrämjande
- Projektet för motions- och rörlighetsprogrammet
och åtgärdprogrammet Kolneutralt Helsingfors 2035.
Dessutom styrs verksamheten av branschens resultatbudget som ingår i stadens årliga budget, med bindande och prestationsbonusmål.
Lärstigarna
Branschen har flera lärstigar som kompletterar målen inom läro- och liknande planerna, t.ex.
- Kulturstigen inom grundskolan bjuder på evenemang, konst, böcker, fester, teater och till och med cirkus för eleverna. I kulturstigen finns det ett förslag för varje årskurs.
- Elevens digitala lärstig inom grundskolan syftar till att förenhetliga elevernas digitala kompetens och att synliggöra målen för den digitala kompetensen årskurshelhetsvis.