Programmering i åk.3, eller varför inte i åk 1-6

storyboard + manus

Målsättningar

  • öva sig på logiskt tänkande
  • lära sig grunder i programmering
  • att uttrycka sig på många olika sätt

Vad gjorde ni?

  • programmering av varandra
  • lära sig ge eller skriva noggranna instruktioner
  • animeringar genom programmering
  • drillövningar med BeeBots
  • dialog med hjälp av micro:bits

Hur gjorde ni?

  • praktiska övningar där eleverna rörde på sig och löste problem(buggar)
  • eleverna var själva experter och lärde sig av varandra
  • vi använde mycket tid

Deltagare

  • elever i årskurs 3

Utvärdering

  • gemensam utvärdering av varje delmoment, hur kan eleverna lösa problem som uppstår
  • presentattion och kamratbedömning
  • direkt feedback åt elever under processen

Material

  • papper och penna
  • golvutrymme
  • ScratchJr på pekplatta
  • BeeBots och bokstavskort
  • micro:bits

Fördelar

  • eleverna gjorde själva och stötte på autentiska problem som måste lösas
  • programmering "på köpet" då eleverna gjorde annat
  • möjligheter för elever att uttrycka sig innovativt på ett nytt sätt

Att utveckla

  • tidsanvändningen, vissa moment fortsatt alltför länge
  • åldersanpassningen, vad borde man ändra då man jobar med elever i annan ålder
  • integrationen med fler ämnen än modersmål