Helhetsskapande tema: Djur

Var kan man träffa på djur i min närmiljö?

Målsättningar

  • Utflykter och undervisning i vår närmiljö 
  • Eleverna deltar i planeringen av projektet
  • Expertgrupperna (eleverna) delar med sig av kunskap om olika djur och skapar presentationsmaterial, t.ex. en video
  • Förmåga att samarbeta i åldersblandade grupper 
  • Förmåga att presentera projektet inför publik 
  • Att bekanta sig med entreprenörer och aktörer inom branschen

Vad gjorde ni?

  • Vi genomförde ett helhetsskapande projekt med temat "djur"
  • Planeringstid ca. 2 månader före projektstart och utfördes under 2 veckor i april 2018
  • Före planeringen satt igång på allvar fick eleverna komma med förslag, idéer, tips och önskemål gällande temats utformning och genomförande 
  • Idéerna samlades in både elektroniskt (i forms) och manuellt (anonymt på post-it lappar)
  • Med elevernas förslag och önskemål som grund fortsatte planeringen i lärarteamet  
  • Under projektet användes arbetsmetoder som t.ex. green screen, bildkonstarbete, videodokumentation, diskussion, filmsnuttar, studiebesök, frågesport, pyssel, husdjursdag och presentationer av inbjudna gäster 

Hur gjorde ni?

  • Eleverna delades enligt eget önskemål in i tre ungefär lika stora temagrupper: vilda djur, bondgårdsdjur, husdjur    
  • Studiebesök till bondgård, tropicario och djurpark ordnades enligt djurgrupp   
  • Bearbetning av studiebesök i egna temagrupper    
  • Kontinuerlig reflektion/utvärdering under projektets gång
  • Sammanställning av presentationsmaterial (eleverna)   
  • Gemensam presentation och  kunskapsdelning i slutet av projektet   
  • Videodokumentation av studiebesök, bearbetning och presentation
  • Videopresentation för hela skolan, diskussion/utvärdering i klassen efteråt 
  • Önskemål inför nästa helhetsskapande projekt samlades in (läraren diskuterade och dokumenterade önskemål för egen klass del)


Deltagare

  • Åk 1-6, 165 elever med 13 pedagoger + assistent 
  • Inbjudna gäster: ledarhund med ledare, veterinär, biodlare, föräldrar och husdjur besökte skolan under husdjursdagen


Utvärdering

  • Insamling av elevernas reflektioner/feedback på videopresentationerna genom diskussion i klasserna och skriftlig sammanställning & genomgång av feedback på lärarmöte
  • Muntlig feedback från föräldrarna i samband med husdjursdagen

Material

  • Ipads 
  • Green screen skärm  
  • Dator
  • Projektor för att hålla frågesport eller kahoot 
  • Pysselmaterial: flaskfärger, penslar, piprensare, återvinningsmaterial, kartong, silkespapper m.m.


Fördelar

  • Inspirerande tema, alla har någon slags förhandskunskap 
  • Åldersblandade grupper, de äldre hjälper de yngre 
  • Eleverna utvecklar social- och samarbetsförmåga 
  • Lätt att utnyttja närmiljön och att ordna besök av aktörer när utbud finns 
  • Vårdnadshavare fick ta del av materialet och projektet   


Att utveckla

  • Effektivera planeringstiden
  • Arbetsdryg process 
  • Lite utmanande att motivera alla elever lika mycket (beror bl.a. på tema, egna förhandskunskaper och arbetssätt) 
  • Resurser behövs, kostnader för studiebesök/gäster m.m. samt lärarresurser så att alla grupper har tillräckligt med pedagoger