Perusopetuksen oppijan digipolku

Oppijan digipolku, bannerikuva

 

Oppijan digipolku tukee perusopetuksen opetussuunnitelman (luku 3.3.5) mukaista oppilaiden tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen edistämistä.

Oppijan digipolun osaamistavoitteet on määritelty luokka-astekokonaisuuksittain:

Jokaisella tasolla tavoitteet on ryhmitelty kolmeen luokkaan:

  • käytännön taitojen hallinta
  • vastuullinen ja turvallinen käyttö
  • soveltava, tutkiva ja luova työskentely

Osaamistavoitteet on kirjoitettu oppilaan itsearvioinnin näkökulmasta.

Koulut tai yksittäiset opettajat voivat halutessaan hyödyntää digipolkua oppilaidensa digiosaamisen edistämiseen.

Digipolun osaamistavoitteet ovat käytettävissä mm. itslearning-oppimisympäristössä sekä OmaOps-työkalussa.

Oppijan digipolku, taitotasot

Työryhmä

Oppijan digipolun rakentaneeseen työryhmään on vuosina 2019–2020 kuulunut lukuisia perusopetuksen tutor- ja asiantuntijaopettajia:

Annu Kauppinen, Suutarinkylän peruskoulu​sta; Emilia Leinonen, Kankarepuiston peruskoulu​sta; Janne Markkanen, Tahvonlahden ala-asteen koulusta​; Jere Sillanpää, Arabian peruskoulusta​; Juha Saranen, Latokartanon peruskoulusta​; Jussi Räisänen, Taivallahden peruskoulusta; Kaisa Karttunen, Kulosaaren ala-asteen koulusta​; Karim Galenius, Kontulan ala-asteen koulusta; Kati Immeli-Vänskä, Pitäjänmäen peruskoulusta​; Maria Nyqvist, Ruoholahden ala-aste​en koulusta; Marjo Malinen, Ressun peruskoulusta​; Mikko Nieminen, Vuoniityn peruskoulusta​; Riikka Aaltonen, Malminkartanon ala-asteen koulusta​; Ville Teittinen, Käpylän peruskoulusta; sekä Ville Tuovinen, Kontulan ala-asteen koulusta​. 

Työtä on koordinoinut johtava konsultti Liisa Lind kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallinnosta. Oppijan digipolun visuaalisen ilmeen on luonut Emilia Erfving.