Perusopetuksen oppijan digipolku

Oppijan digipolku tukee perusopetuksen opetussuunnitelman (luku 3.3.5) mukaista oppilaiden tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen edistämistä.
Oppijan digipolun osaamistavoitteet on määritelty luokka-astekokonaisuuksittain:
Jokaisella tasolla tavoitteet on ryhmitelty kolmeen luokkaan:
- käytännön taitojen hallinta
- vastuullinen ja turvallinen käyttö
- soveltava, tutkiva ja luova työskentely
Osaamistavoitteet on kirjoitettu oppilaan itsearvioinnin näkökulmasta.
Koulut tai yksittäiset opettajat voivat halutessaan hyödyntää digipolkua oppilaidensa digiosaamisen edistämiseen.
Digipolun osaamistavoitteet ovat käytettävissä mm. itslearning-oppimisympäristössä sekä OmaOps-työkalussa.

Materiaalit
Työryhmä
Oppijan digipolun rakentaneeseen työryhmään on vuosina 2019–2020 kuulunut lukuisia perusopetuksen tutor- ja asiantuntijaopettajia:
Annu Kauppinen, Suutarinkylän peruskoulusta; Emilia Leinonen, Kankarepuiston peruskoulusta; Janne Markkanen, Tahvonlahden ala-asteen koulusta; Jere Sillanpää, Arabian peruskoulusta; Juha Saranen, Latokartanon peruskoulusta; Jussi Räisänen, Taivallahden peruskoulusta; Kaisa Karttunen, Kulosaaren ala-asteen koulusta; Karim Galenius, Kontulan ala-asteen koulusta; Kati Immeli-Vänskä, Pitäjänmäen peruskoulusta; Maria Nyqvist, Ruoholahden ala-asteen koulusta; Marjo Malinen, Ressun peruskoulusta; Mikko Nieminen, Vuoniityn peruskoulusta; Riikka Aaltonen, Malminkartanon ala-asteen koulusta; Ville Teittinen, Käpylän peruskoulusta; sekä Ville Tuovinen, Kontulan ala-asteen koulusta.
Työtä on koordinoinut johtava konsultti Liisa Lind kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallinnosta. Oppijan digipolun visuaalisen ilmeen on luonut Emilia Erfving.