Pedagogiset tavoitteet
Opetus- tms. suunnitelmat
Kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen lähtökohtana ovat valtakunnallisten perusteiden pohjalta laaditut suunnitelmat:
- Helsingin varhaiskasvatussuunnitelma (2019)
- Helsingin esiopetussuunnitelma (2016)
- Helsingin perusopetuksen opetussuunnitelma (2016)
- Helsingin lukiokoulutuksen opetussuunnitelma (2016)
- Stadin AO:n koulutuksen toteutussuunnitelma koulutusaloittain (2018)
- Helsingin työväenopiston opetussuunnitelma (2020)
Kaupunkistrategia ja sitovat tavoitteet
Kaikkea toimintaa ohjaavat myös Helsingin kaupunkistrategia 2017-2021 ja siihen liittyvät strategiset kärkihankkeet
- Eriarvoisuuden vähentämisen ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy – Mukana-ohjelma
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
- Liikkumisohjelma
sekä Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelma.
Lisäksi toimintaa ohjaa kaupungin vuotuiseen talousarvioon sisältyvä toimialan tulosbudjetti sitovine ja tulospalkkiotavoitteineen
Oppimispolut
Toimialalla on useita eri oppiasteiden opetus- tms. suunnitelmien tavoitteita täydentäviä oppimispolkuja, mm.
Perusopetuksen kulttuuripolku tarjoaa tapahtumia, taidetta, kirjoja, juhlia, teatteria ja vaikka sirkusta oppijoille. Kulttuuripolkuun on luotu jokaiselle luokka-asteelle ehdotus kulttuurisisällöstä.
Perusopetuksen oppijan digipolku yhtenäistää oppijoiden digiosaamista sekä tekee opettajille ja oppijoille näkyväksi digiosaamisen tavoitteet luokka-astekokonaisuuksittain. Jokaiselle kokonaisuudelle on laadittu kuvaus digiosaamisen minimitasosta.
STEAM @ Stadi -oppimispolku (rakenteilla) tuo kaikille oppiasteille erityisesti matematiikan ja luonnontieteiden opiskeluun lisää innostusta ja merkityksellisyyttä yhdistelemällä uutta luovasti mm. tutkimista, ajattelua, kokeilua, rakentelua, ohjelmointia ja muotoilua.
Muita tavoitteita
Kasvatuksen ja koulutuksen digivisio kuvaa, miten digitalisaatio tuo kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla merkittävää pedagogista lisäarvoa oppijan kasvuun ja kehitykseen.