Pihlajamäen ala-asteen digimessut

Digimessut

Tavoitteet

Tavoitteena oli esitellä koulun oppilaille ja opettajille uutta opetusteknologiaa, mm. robotiikkaa, arkielämän mobiilisovelluksia, green screen –kuvausta sekä lisätyn todellisuuden sovelluksia. Tavoitteena oli myös osallistaa oppilaita messuoppaan tehtäviin.

 

Mitä tehtiin?

Digimessut olivat kaksipäiväiset. Esittelypisteitä olivat erilaiset robottityöpisteet (legorobotit sekä Nao- ja Paro-robotit) sekä arkipäivän mobiilisovellusten piste, jossa tutustuttiin tietokoneen osiin sekä kartta-, reittiopas- ja käännössovelluksiin. Lisäksi oli työpajoja, joissa harjoiteltiin green screen –kuvausta uutisstudiossa, ohjelmointia Sphero-robottipalloilla, jumpattiin someniskajumppaa ja harjoiteltiin käyttämään lisätyn todellisuuden sovellusta 3D Bear. Yeti-jättitabletilla kokeiltiin digitaalista maalaustaidetta ja hauskoja matematiikan pelejä. Vanhan teknologian museossa ihmeteltiin vanhoja medialaitteita sekä vinyyli- ja cd-levyjä, ja digitaalisen Pulpo-pulpetin avulla pohdittiin tulevaisuuden koulua.

Miten tehtiin?

Saimme yhteistyökumppaneiltamme lainaan puhuvan Nao-robotin, Paro-hyljerobotin, Sphero-robottipalloja, Yeti-jättitabletin ja digitaalisen pulpetin Pulpon. Muut pisteet ja työpajat toteutimme omilla materiaaleilla ja koulun laitteilla kahden opettajan ja viidentoista oppilaan voimin.

 

Messut järjestettiin koulun aulatilassa. Luokat tulivat tutustumaan messutarjontaan erillisen aikataulun mukaan. Jokaisella luokalla oli noin tunti aikaa messuvierailuun.

 

Osallistujat

Messuille osallistuivat kaikki koulumme 350 oppilasta opettajineen.

Arviointi

Messuoppaina toimineet oppilaat saivat arvokasta työkokemusta. Heille annettiin todistukset messuoppaana toimimisesta.

Materiaalit

Robotteja: legorobotit, Beebotit, Nao- ja Paro-robotit; Yeti-jättitabletti, Pulpo digitaalinen pulpetti, Sphero-pallorobotit, iPadeja, green screen –kangas, vanhoja medialaitteita historianäyttelyyn.

Plussat

Kokemus oli erittäin positiivinen ja aiomme ehdottomasti jatkaa messujen järjestämistä jatkossakin.

Messuoppaina toimineet vapaaehtoiset oppilaat hoitivat tehtävänsä loistavasti ja asiantuntevasti.

Opettajat saivat uusia ideoita teknologian hyödyntämisestä opetuksessa.

 

Kehitettävää

Aikataulun laatiminen ja vierailijoiden porrastaminen vaatii pohtimista.

Messutilat kannattaa miettiä tarkasti ja testata esimerkiksi verkon riittävyys kaikille laitteille.