Medielek på Daghemmet Lekstugan

lekstugan01

Tavoitteet

  • Vi på Daghemmet Lekstugan ville ta in lärplattan på ett naturligt sätt i vår vardag. Vi ville använda den som hjälpmedel i våra teman och vi ville att barnen skulle bli vana vid att använda den.

Mitä tehtiin?

Vi diskuterade i arbetsteamet hur vi kan använda lärplattan tillsammans med barnen. Vi funderade i hurdana situationer vi vill använda lärplattan. Vi valde att börja med att barnen får lära sig fotografera, det kändes som ett lätt ställe att börja för alla i teamet. Vi fick ett bättre fodral till lärplattan, så att barnen fick ordentligt tag om den (gripcase). Vi hade lärplattan tillgänglig på hyllan och såg till att den alltid var laddad.

Miten tehtiin?

Vi började med att ta in lärplattan i de teman vi redan hade planerat. Här kommer några exempel på då barnen fick fotografera eller göra något annat med plattan.

  • I temat skördevecka då vi smakade på olika grönsaker fick barnen fota den grönsak de tyckte mest om.
  • I början av hösten då många vande sig vid att vara på dagis fick barnen i par fotografera varandra i olika situationer på dagis. Detta blev sedan vårt eget dagsschema.
  • I temat om kroppen fick barnen ta ”selfies” och titta på sig själva. Vi pratade om ansiktet och barnen fick benämna t.ex. ögon, mun osv. på sig själva.
  • I temat om färger fick barnen fota olika saker i rummet. T.ex. under veckan med tema ”röd” fotograferade vi röda saker. Då fick barnen också använda lärplattan för att rita med veckans färg.
  • I temat om utryckningsfordon tittade vi på olika videoklipp med riktiga utryckningsfordon och lyssnade på hur sirenerna lät. Som avslutning på temat tittade vi ett ritat videoklipp om Bilpatrullen.

 

Osallistujat

Barn i 1-2-års ålder.

Arviointi

Inom småbarnspedagogiken utvärderar vi verksamheten så utvärderingen var kontinuerlig och fokuserade på hur väl verksamheten lyckades. 

Materiaalit

  • Lärplatta
  • Printer
  • Papper

Plussat

  • Föräldrarna tyckte om att se bilder deras barn själv tagit.
  • Barnen jobbade gärna med lärplattan och var ivrigt med.

Kehitettävää

  •  Behövs sättas undan mer tid för att föra över bilder och printa ut dem. Tydlig uppdelning om vem i teamet som sköter detta.