Ilmiöoppimista joka päivä

Lukuvuosi jakautuu viiteen ilmiöjaksoon

Tavoitteet

 

  • toteuttaa ilmiöpohjaista, tutkivaa oppimista päivittäin 
  • ylittää oppiainerajoja 
  • oppia laaja-alaisia tulevaisuuden taitoja 
  • kehittää oppijoiden osallisuutta ja aktiivisuutta  

 

Mitä tehtiin?

Lukuvuoden 2018-2019 ilmiöjaksot :

1. Turvallisuus ja lähiympäristöni syyslomaan saakka

2. Minä ja kulttuurini joululomaan saakka

3. Pikkuprofessorit talvilomaan saakka

4. Tarinataiturit pääsiäiseen saakka

5. Nature challenge / luontohaaste kesälomaan saakka

Miten tehtiin?

Ilmiön valinta

  • Nousee opetussuunnitelmasta. 
  • Huomioidaan tavoitteet, sisällöt, ajankohtaisuus ja autenttisuus. 
  • Opettajat valitsevat vuosittain opiskeltavat ilmiöt opetussuunnitelmasta, oppilaat valitsevat omat tutkimuskohteensa ilmiöiden sisällä.
  • Määritellään mitkä oppiaineet sisältyvät ilmiöön ja mitkä jäävät erillisille työtunneille. Tämä vaihtelee ilmiöjaksoittain.

Ilmiöprosessi

  • virittäytyminen 
  • tavoitteiden ja käsitteiden määrittely
  • alkukartoitus ja kysymysten esittäminen
  • tiedonrakentelu, omat ja yhteiset tutkimuskohteet
  • esittely ja teot

Lisäksi suunnitellaan ilmiöjakson aikainen

  • asiantuntijoiden käyttö ja yhteistyö
  • oppilaiden osallisuus
  • arviointi
  • teknologian hyödyntäminen
  • koko kaupungin hyödyntäminen oppimisympäristönä

 



Osallistujat

Kaikki koulun oppilaat ja aikuiset

Arviointi

 

  • Ilmiöoppimisprosesseja arvioidaan ja kehitetään jatkuvasti. 
  • Ilmiöjakson alussa määritellään kyseisen jakson tavoitteet (oppiaineiden sisältötavoitteet, laaja-alaisen osaamisen tavoitteet tai työskentelyn tavoitteet) sekä tavat, kuinka osaamista ja edistymistä ilmiöjaksolla arvioidaan. 

 

Materiaalit

 

  • Työskentelyssä, suunnittelussa ja arvioinnissa käytetään O365- ja ItsLearning -alustoja. 
  • Jokaisen ilmiöjakson alussa suunnitellaan, miten tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään ja mitä laitteita, ohjelmia tai alustoja oppimisessa käytetään.

 

Plussat

 

  • yhteisopettajuus 
  • tutkivan oppimisen työtapojen omaksuminen 1. luokalta alkaen 
  • vertaisoppiminen 
  • oppiainerajojen ylittäminen 
  • laaja-alainen osaaminen

 

Kehitettävää

 

  • opetusryhmien pedagoginen ryhmittely ja toimivuus 
  • siirtymätilanteisiin liittyvät järjestelyt avoimessa oppimisympäristössä 
  • tavoitteidenasettelua, käsitteidenmäärittelyä ja arviointimenetelmiä kehitettävä edelleen