Avaruuteen tutustumista Pakilan ala-asteella

Case oletuskuva

Tavoitteet

  • Tutustua avaruuteen ilmiöoppimisen menetelmillä
  • Hyödyntää erilaisia digitaalisia ympäristöjä (Teams, Wikikirjastot, Powerpoint, Tabletkoulu, Word) osana opiskelua

Mitä tehtiin?

Avaruuteen tutustumisjakso käsitti viisi pienempää viikon mittaista osiota: Maapallo, Aurinkokunta, tähdet, avaruuden tutkimus ja extra-aihe oman kiinnostuksen mukaan. Jokaisesta osiosta tehtiin oma tietotekstinsä kuvineen yms. Jokaiseen näistä opiskeltavista osioista liittyi myös verkkotehtäviä (Tabletkoulu + muita), tiedonhakua, katselutehtäviä ja keskeisten käsitteiden selvittämistä ja määrittelyä.

Miten tehtiin?

Jokaisen viikon alussa käytiin viikko-ohjelma läpi (aihe, keskeiset käsitteet, verkkomaterialit, verkkoharjoitukset, lähteet). Viikko-osion ensimmäisellä tunnilla käytiin läpi asioita yhdessä keskustellen ja ihmetellen ja 2. ja 3. tunti tehtiin itsenäisempää työskentelyä oman kiinnostuksen suuntautumisen mukaan.

Osallistujat

Pakilan ala-asteen 5.luokkalaiset.

Arviointi

  • Kirjallinen työskentely
  • Itsearviointi
  • Vertaisarviointi
  • Tuntityöskentely
  • Itse valitseman extraosuuden toteutuksen pohjalta

Materiaalit

  • Oppikirjat (Fyke, ymppä)
  • Tabletkoulu
  • Wikikirjasto (Vapaita oppikirjoja)
  • YleAreena (Avaruuskansiot)
  • Muut kirjalliset- ja internetlähteet

Plussat

  • Puhtaaseen ilmiöjaksoon verrattuna aikataulussa pysyminen mielestäni helpompaa.
  • Oppijat oppivat perustietoja viikon avaustunnilla ja voivat kahdella muulla tunnilla laajentaa osaamistaan oman kiinnostuksensa suuntaan.
  • Viiteen osaan jaettu jakso hahmottuu oppijoille hyvin ja joka viikon alussa jaettu viikko-ohjelma auttaa hahmottamisessa.
  • Sopiva sekoitus yhdessä oppimista ja yksilöllistä tutkiskelua.

Kehitettävää

  • Itse- ja vertaisarviointia täytyy taitona harjoitella lisää.