Oppimisen toteutukset

Oppimisen toteutukset -sivulta löydät helsinkiläisten kasvatus- ja koulutusalan ammattilaisten käytännön esimerkkejä siitä, kuinka digitalisaatiota toteutetaan päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa ympäri kaupunkia. Voit jakaa oman toteutuksesi kirjautumalla sisään edu.hel.fi- tai hel.fi-sähköpostitunnuksillasi.

Tilaa kirjautumislinkki edu.hel.fi-sähköpostiin

Kirjaudu hel.fi-sähköpostilla ja salasanalla

Kuvaseikkailuja itse rakennetussa kaupungissa

Katajanokan eskarissa harjoittelimme kuvan- ja videonkäsittelyä hyödyntäen aiemmin rakentamaamme pienoiskaupunkia. Kuvia muokkaamalla lapset pääsivät itse seikkailemaan rakentamaansa ympäristöön. Kuvilla leikittelyn ja niistä käytyjen keskustelujen avulla pohdittiin mediasisältöjen todenmukaisuutta.

mediakasvatus monilukutaito teknologiakasvatus esiopetus varhaiskasvatus

Meriseikkailu! Toiminnallista esiopetusta liikkuen

Päiväkoti Ylä-Malmilla Helsingissä kehitettiin Meriseikkailu -toimintamalli, joka sai innostuksensa lasten mediamaailmaan liittyvistä kokemuksista ja kiinnostuksen kohteista. Meriseikkailu on lasten osallisuutta ja yhteistoiminnallisuutta vahvistava liikunnallinen leikki, jossa lapset ratkaisevat pienryhmissä erilaisia tehtäviä.

varhaiskasvatus esiopetus liikunta oppimisympäristöt osallisuus

Ihminen

Strömbergin koulun 1-2 -luokkalaiset tutustuivat ihmiseen. Ilmiössä tarkasteltiin ihmisen biologiaa, terveellisiä elämäntapoja ja tutkittiin ihmisen mittasuhteita.

Oma keho tutkiminen ryhmätyöskentely

Läsportfolie åk 1

Öppna power pointen för att se ett exemple på en läsportfolie i åk 1

Läsning portfolie powerpoint

Portfolio - delaktighet och demokrati

Eleverna lär sig om demokrati, delaktighet och samarbete.

Portfolio

Apparatön - digitala vertyg och multiliteraciet

Utgående från Helsingfors plan för småbarnspedagogik jobbade vi med spelet Apparatön: ” Barnen ska uppmuntras att undersöka och observera informations-och kommunikationsteknikens roll i vardagslivet och stifta bekantskap med olika digitala verktyg, applikationer och spel.”

daghem multiliteraciet småbarnspedagogik

Medielek på Daghemmet Lekstugan

Ta in teknologi på ett naturligt sätt i småbarnspedgogiken för de allra minsta.

Finland 100 år

Vi intervjuade barnen om deras uppfattning om Finland för 100 år sedan. Syften var att barnen skall få en liten förståelse för hur det såg ut i Finland för 100 år sedan, vad människorna gjorde/lekte, vad de åt, hur de bodde och hur de var klädda.

finland finland100år daghem

Sähköinen portfolio oppimisen ja arvioinnin tukena käsityön opetuksessa

Torpparinmäen peruskoulussa (käsityön opetuksessa) on käytössä sähköiset portfoliot, joiden avulla oppilaat seuraavat oman oppimisensa ja omien taitojensa kehittymistä. Oppilaat dokumentoivat itsenäisesti työskentelyään valokuvaten ja videoiden yhteiskäytössä olevilla tableteilla. Kuvallisen materiaalin tueksi he lisäävät oman kertomuksen tapahtuneesta.

Kolmasluokkalaisten ohjelmoinnillisen ajattelun kehittäminen

Vesalan peruskoulun kolmasluokkalaisten ohjelmointikokonaisuus syksyllä 2017. Leikkejä ja Lego-robotteja.

yhteistyötaidot steam matematiikka

Ohjelmointia Lego -roboteilla

Harjoittelimme kuudesluokkalaisten kanssa ohjelmointia Lego EV3-Mindstorm-robottien avulla. Parhaimmat oppilaiden ohjelmoimat robotit pääsivät kisaamaan Robot stadissa -tapahtumaan.

robotiikka ohjelmointi

Ilmiöoppimista Etu-Töölön lukiossa

Lukuvuoden viidennessä jaksossa Etu-Töölön lukiossa opiskeltiin ilmiöitä. Vuoden 2017 ilmiöiksi oli valikoitunut tiede, tulevaisuus ja hyvä elämä.