Oppimisen toteutukset

Oppimisen toteutukset -sivulta löydät helsinkiläisten kasvatus- ja koulutusalan ammattilaisten käytännön esimerkkejä siitä, kuinka digitalisaatiota toteutetaan päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa ympäri kaupunkia. Voit jakaa oman toteutuksesi kirjautumalla sisään edu.hel.fi- tai hel.fi-sähköpostitunnuksillasi.

Tilaa kirjautumislinkki edu.hel.fi-sähköpostiin

Kirjaudu hel.fi-sähköpostilla ja salasanalla

Kuvaseikkailuja itse rakennetussa kaupungissa

Katajanokan eskarissa harjoittelimme kuvan- ja videonkäsittelyä hyödyntäen aiemmin rakentamaamme pienoiskaupunkia. Kuvia muokkaamalla lapset pääsivät itse seikkailemaan rakentamaansa ympäristöön. Kuvilla leikittelyn ja niistä käytyjen keskustelujen avulla pohdittiin mediasisältöjen todenmukaisuutta.

mediakasvatus monilukutaito teknologiakasvatus esiopetus varhaiskasvatus

Meriseikkailu! Toiminnallista esiopetusta liikkuen

Päiväkoti Ylä-Malmilla Helsingissä kehitettiin Meriseikkailu -toimintamalli, joka sai innostuksensa lasten mediamaailmaan liittyvistä kokemuksista ja kiinnostuksen kohteista. Meriseikkailu on lasten osallisuutta ja yhteistoiminnallisuutta vahvistava liikunnallinen leikki, jossa lapset ratkaisevat pienryhmissä erilaisia tehtäviä.

varhaiskasvatus esiopetus liikunta oppimisympäristöt osallisuus

Ihminen

Strömbergin koulun 1-2 -luokkalaiset tutustuivat ihmiseen. Ilmiössä tarkasteltiin ihmisen biologiaa, terveellisiä elämäntapoja ja tutkittiin ihmisen mittasuhteita.

Oma keho tutkiminen ryhmätyöskentely

Karjalanpiirakka ilmiönä

Koskelan ala-asteen koulussa tutkittiin karjalanpiirakan historiaa, opeteltiin leipomaan karjalanpiirakka isoäitien opastuksella. Toteutettiin Suomi100-juhlalounas, jolla tarjottiin karjalanpiirakka alkupalana.

kielitietoisuus, leipominen, karjalanpiirakka, Suomi100, juhlaruokailu

Läsportfolie åk 1

Öppna power pointen för att se ett exemple på en läsportfolie i åk 1

Läsning portfolie powerpoint

Portfolio - delaktighet och demokrati

Eleverna lär sig om demokrati, delaktighet och samarbete.

Portfolio

Digimessut koulu- ja kotiväelle

Hietakummun ala-asteella järjestettiin koko koululle suunnatut digimessut, joissa digiosaamista jaettiin vertaisoppimisen avulla. Messuille kutsuttiin myös koulun oppilaiden huoltajat. Digimessuihin liittyi myös erilliset digipajat, joissa pyrkimyksenä oli kouluttaa koulun väen avuksi muutamia oppilasapureita tuleville lukuvuosille.

digitalisaatio digitaidot digimessut yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot laaja-alaisen osaamisen tavoitteet tieto- ja viestintäteknologia vertaisoppiminen kodin ja koulun yhteistyö

Teemme itse musiikkia!

Tehdään luokan oma levy! Innostetaan oppilaita musiikilliseen keksimiseen musiikkiteknologian avulla. Samalla havainnoidaan musiikin eri elementtejä ja harjoitellaan monia musiikin käsitteitä käytännössä.

MUSIIKKI MUSIIKKIKASVATUS MUSIIKILLINEN KEKSINTÄ MUSIIKKITEKNOLOGIA

Seppo-mobiilipeli taidekasvatuksellisena metodina

Seppo-peli muutti perinteisen galleriakävelyn innostavaksi taidekokemukseksi! Helsingin medialukion kuvataiteen opiskelijat vietiin näyttöpäivänä Seppo-pelissä Helsingin taidegallerioihin. Kuvataideopettajat olivat luoneet Seppo-alustalle "pelilaudaksi" Helsingin keskustan kartan, johon oli merkitty 14 galleriaa. Jokaisesta galleriasta opettajat olivat valmistaneet omat multimediaaliset tehtävänsä, jotka opiskelijat toteuttivat galleriassa vieraillessaan ja palauttivat peliä ohjaavalle opettajalle. Pelikierrokseen kuului käydä viidessä galleriassa. Tämä mobiilipeli sai niin opiskelijat kuin opettajatkin innostumaan!

Taidekasvatus kuvataide Seppo mobiilipeli pelipedagogiikka lukio Helsingin medialukio

Apparatön - digitala vertyg och multiliteraciet

Utgående från Helsingfors plan för småbarnspedagogik jobbade vi med spelet Apparatön: ” Barnen ska uppmuntras att undersöka och observera informations-och kommunikationsteknikens roll i vardagslivet och stifta bekantskap med olika digitala verktyg, applikationer och spel.”

daghem multiliteraciet småbarnspedagogik

Medielek på Daghemmet Lekstugan

Ta in teknologi på ett naturligt sätt i småbarnspedgogiken för de allra minsta.

Finland 100 år

Vi intervjuade barnen om deras uppfattning om Finland för 100 år sedan. Syften var att barnen skall få en liten förståelse för hur det såg ut i Finland för 100 år sedan, vad människorna gjorde/lekte, vad de åt, hur de bodde och hur de var klädda.

finland finland100år daghem