OOS -projektin tavoitteena oli kehittää lukioiden pedagogista toimintakulttuuria opiskelijalähtöisemmäksi.

"The basic idea of design and design-driven education is that students and teachers participate together in the planning, implementation and evaluation of learning projects"

Heikkilä A.S., Vuopala E. & Leinonen T., 2017

 

Oman oppimisen suunnitelma loppuraportti (Mehtälä, 2018, ISBN 978-952-331-466-5) FI & SE 

 

Oman oppimisen suunnitelma -projektin tavoitteena oli kehittää lukioiden pedagogista toimintakulttuuria opiskelijalähtöisemmäksi. Syksyllä 2017 toteutettavien haastatteluiden ja työpajojen avulla selvitettiin miten helsinkiläisissä lukioissa tuetaan opiskelijan oman oppimisprosessin kehittymistä. Haastatteluiden perusteella muodostuvan kokonaiskuvan pohjalta projektissa työstettiin tarve ja määritykset oppimisprosessityökalulle. Oppimisen personoinnin hyviä käytänteitä kokeiltiin helsinkiläisissä lukioissa ja parhaat kokemukset monistettiin tältä sivulta löytyvään oman oppimisen suunnitelmaoppaaksi.

Kehitystyössä olivat tiivisti mukana rehtorit, opinto-ohjaajat, opettajat ja opiskelijat. Projektin havainnot, konseptit, tuotteet, oppaat ja suositukset julkaistiin tällä sivustolla keväällä 2018. Projekti päättyi kesäkuussa 2018 ja havaintoja hyödynnettiin kesällä 2019 toteutetussa koko toimialan kattavan sähköisen oppimisympäristön vaatimusmäärittelytyössä.

​OOS oli osa Opetushallituksen rahoittamaa innovatiivisten oppimisympäristöjen edistäminen yleissivistävässä koulutuksessa tähtäävää POPS-hanketta. Mukana kehitystyössä olivat:

  • Lukiokampus 1: Alppilan lukio, Helsingin kuvataidelukio, Helsingin kielilukio ja Kallion lukio
  • Lukiokampus 2: Helsingin luonnontiedelukio, Helsingin medialukio ja Mäkelänrinteen lukio
  • Lukiokampus 3: Etu-Töölön lukio, Ressun lukio, Sibelius-lukio ja Vuosaaren lukio

 

oos.edu.hel.fi -sivusto sulkeutuu kesäkuussa 2020.