Kotikaupunki avautui uudella tavalla oppimisympäristönä, kun Suutarinkylän peruskoulun 9. luokan  ja Laajasalon 7. luokan oppilaat tutustuivat Helsingin historiaan ja nykypäivään ratikan kyydissä. Historia ja nykypäivä täydensivät toisiaan, kun vuonna 1967 rakennetussa Ludde-ratikassa opittiin pelaamalla mobiilipeliä.


Raitiovaunureitille sijoittuva peli on toteutettu selaimessa toimivalla karttapohjaisella oppimisalustalla, jota voi pelata esimerkiksi kännykällä. Pelin alustalle suunnitellut Medialukion opettaja Timo Kuohukoski kertoo, että pelin tehtävissä hyödynnetään luovuutta, kehitetään monipuolisesti ongelmanratkaisutaitoja ja harjoitellaan yhteistyötaitoja. Tehtävät liittyvät matkan varrella oleviin kaupunginosiin, arkkitehtuuriin, historiaan sekä Stadin nykypäivään. Tehtävät ratkaistaan 3−4 oppilaan tiimeissä, ja nopeuden sijaan pelissä saa pisteitä oivaltavista ja kekseliäistä vastauksista.

”Tässä oppimisen toteutuksessa kiteytyy erinomaisesti paitsi yhteisöllisyys, myös oppimisen kaikkiallisuus, kun oppiminen laajenee luokkahuoneesta autenttisiin ympäristöihin tapahtuvaksi toiminnaksi eri puolille kaupunkia”, kertoo pedagoginen asiantuntija Erika Perttuli-Borobio Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta. Hän korostaa, että opittavista asioista tulee pelin avulla merkityksellisempiä oppilaille omakohtaisen kokemuksen myötä. ”Esimerkiksi tänään oppilaiden pohdittavana oli Helsingin Tuomiokirkon historiaan liittyvä kysymys samaan aikaan, kun ajettiin Senaatintorin ohi. Oli mahtava seurata ratikan kyydissä, miten pelin imu sai kaikki mukaansa ja tuotoksena syntyi muun muassa taidokasta runoräppiä”, Erika kertoo onnistuneesta oppimisen toteutuksesta.

 

Mobiilipeli

 

Timo Kuohukoski

Opettaja Timo Kuohukoski suunnitteli Stadia sporalla, koulua kiskoilla -pelin karttapohjaiselle oppimisalustalle