Puistopolun peruskoulun 1A-luokan ”Avaruusoliot eksyvät maahan” -elokuvassa oppilaat näyttelevät itse suunnittelemillaan ja valmistamillaan käsinukeilla. Elokuvan kuvaamisessa käytettiin green screen -tekniikkaa. 


Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala palkitsee säännöllisesti koulujen ja päiväkotien innovatiivisia, digiteknologiaa hyödyntäviä oppimisen ratkaisuja. Maaliskuussa oivaltavan oppimisen palkinnon sai Puistopolun peruskoulun ekaluokkalaisten elokuvaprojekti.

Elokuvaa varten oppilaat suunnittelivat ja valmistivat omat käsinuket. Elokuvan päähenkilöitä olivat erilaiset eläimet ja avaruusoliot ja tapahtumapaikkoja kuu, Maa, metsä ja kaupunki. Oppilaat suunnittelivat elokuvaan juonenkäänteitä, ja opettaja teki niistä koonnin. Juoni tiivistyi viiteen kohtaukseen, joille taiteiltiin yhdessä taustat. Ryhmissä oppilaat suunnittelivat ja harjoittelivat elokuvan kohtausten vuorosanat.

 Elokuvaprojektin suunnitellut luokanopettaja Elina Mustaniemi halusi hyödyntää projektissa koulun uutta Makerspace-tilaa, jossa on muun muassa green screen -kangas. Oppilaat harjoittelivat green screen -tekniikan käyttöä. Projekti huipentui elokuvan kuvaamiseen, editointiin ja esittämiseen.

Katso elokuva: Avaruusoliot eksyvät maahan

Elina kertoo, että projekti onnistui mainiosti: ”Ehdottomasti parasta tässä oli oppilaiden yhteistyö. Oppilaat olivat todella sitoutuneita projektiin, ja toimivat monenlaisissa ryhmissä siten, että kaikki saivat äänensä kuuluviin ja kädenjälkensä näkyviin. Yhteisestä tuotoksesta ollaan hyvin ylpeitä – ja syystäkin!”

Palkinnon jakanut kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja Liisa Pohjolainen toteaa, että Puistopolun koulun elokuvaprojekti on esimerkki kokonaisvaltaisesta lähestymisestä ja teknologian luovasta hyödyntämisestä taito- ja taideaineissa. ”Kädentaitojen lisäksi projektissa on tavoitteellisesti harjoiteltu opetussuunnitelman laaja-alaisia taitoja, kuten kulttuurista osaamista, vuorovaikutusta ja ilmaisua, monilukutaitoa sekä tieto- ja viestintäteknologista osaamista”, Liisa Pohjolainen kertoo.

Elina aikoo jatkossakin hyödyntää green screen -tekniikkaa. ”Olemme suunnitelleet myös vertaisoppimista siten, että ekaluokkalaiset opettavat elokuvan teossa käytettyä sovellusta muille oppilaille”, Elina kertoo. Hän rohkaisee muitakin opettajia kokeilemaan uusia digivälineitä ja -sovelluksia. ”Oppilaat innostuvat hetkessä ja pienikin on suurta. Opettaja voi oppia yhdessä lasten kanssa”, Elina kannustaa.

Palkitsemisperusteissa kiitellään elokuvaprojektin oppilaslähtöisyyttä. Toimialajohtaja Liisa Pohjolainen kertoo: ”Tämä projekti on hieno esimerkki myös lapsilähtöisestä pedagogiikasta, joka osallistaa oppijoita koko prosessin ajan. Projektin tekeminen on tuonut oppimiseen luovuutta, leikillisyyttä ja iloa. Lopputuotoksena elokuvasta jää hieno muisto oppilaiden oppimisen portfolioon, mihin voi myös tulevaisuudessa palata.”

 

Ensin oppilaat valmistivat omat käsinuket

Ensin oppilaat valmistivat käsinuket